May 04 2004

بحثی بین شوالیه ویک شهروند

نوشته:     :::       Comments Off on بحثی بین شوالیه ویک شهروند

بحثی بین شوالیه ویک شهروند افغان درگرفته هاله زحمت کشیده همه رو اینجا جمع کرده خواندن آنرا به همه توصیه می‌کنم. بهمین دلیل هم مجبور شدم دوباره در این باره بنویسم.
هموطن عزیز نوشته شما را با رنج فراوان خواندم. می‌نویسم با رنج فراوان زیرا نگاه شما به شهروندان افغان درست به همان شکلی است که نگاه‌های شکاک و طعنه آمیز اروپایی‌ها به من و امثال من بوده. من نیز این نگاه‌ها را با همان شکلی که این دوست نادیده‌ام نوشته لمس کرده‌ام. اینکه احمد (شهروند افغان) می‌نویسد که نگاهت به افغان‌ها نگاه از بالا به پایین است من هم آنرا احساس کردم نه فقط احساس کردم که باور کن آنرا با گوشت و پوست خودم لمس کردم می‌دانی چرا؟ درست به همان دلیلی که احمد حس کرده.
نوشته‌ای که افغان‌ها از فقر فرهنگی رنج می‌برند درست همین نگاه را اروپایی‌ها به ما ایرانی‌ها یا افغان‌ها یا هرکس دیگر که مثل خودشان نیست دارند.
آنها هم به ما می‌گویند که ما بی‌سوادیم، فقط جهت اطلاع شما می‌گویم که متوسط سواد ایرانی‌های مقیم نروژ از خود نروژی‌ها به مراتب بالاتراست. اینرا از روی عشق و علاقه به هموطنانم نمی‌نویسم‌ها، اینرا از روی آمار اداره آمار نروژ به عرض شما می‌رسانم.
خود من سالها با تحصیلات دانشگاهی به کارهای بسیار پایین مشغول بودم چرا چونکه نمی‌خواستم سربار جامعه نروژ شوم و می‌خواستم با افتخار زندگی کنم.
می‌نویسی افغان‌ها مواد مخدر به ایران می‌آورند در جوابت می‌نویسم که یکی از بیشترین زندانیان زندانهای نروژ را از نظر مواد مخدر ایرانی‌ها تشکیل می‌هند. می‌نویسی افغان‌ها به زنهای ایرانی تجاوز می‌کنند باور کن همین تهمت‌های ناروا را به ما در این دیار می‌زنند. اگر یک ایرانی کارخطایی انجام دهد درتمام نشریات و تلوزیونها خبر آنرا منتشر می‌کنند ولی اگر صد ایرانی در این مملکت به کشفیاتی دست یابند خبری از آن به گوش کسی نمی‌رسد. عجب دنیایی شده عزیزجان دلم می‌خواست جهت فراگیری هم که بود چندسالی به یک کشور دیگر می‌رفتی هر کشوری مهم نیست، درست همین اتهاماتی که تو به افغان‌ها می‌زنی به تو خواهند زد حتی اگر بی گناه ترین موجود روی زمین باشی. درمورد کار و اینکه با رفتن افغان‌ها کاری را که آنها انجام می‌دهند نسیب ایرانی‌ها خواهد شد باید بگویم همین استدلال‌ها را هم من سال‌هاست شنیده‌ام فقط یک اشاره‌ای بکنم و از آن بگذرم. دولتها وقتی در مسائل داخلیشان شکست می‌خورند سعی می‌کنند که گناه را گردن دشمنان خارجی و نیروهای بیرونی بیندازند این حقه هم از همان حقه‌هاست فریبشان را نخور.
سخن کوتاه کنم هموطن عزیز این نگاه شما به افغان‌ها را ما در اینجا به آن می‌گوییم نژادپرستی. ناراحت نشو اینکه می‌گویم نژادپرستی نه اینکه تو واقعآ نژاد پرست باشی، نه اینچنین نیست ولی این رفتار همانطور که احمد می گوید بخاطر اطلاعات نادرستی است که دستگاه سخن پراکنی دولتی به خوردت داده وگرنه تو هم همان اندازه بی‌گناهی که یک شهروند نروژی است. روی هر دوی شما را می‌بوسم.

نوشته: در ساعت: 10:32 pm در بخش: گوناگون

Comments Off on بحثی بین شوالیه ویک شهروند  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی