May 21 2004

مارمولک چه می‌گوید؟

نوشته:     :::       Comments Off on مارمولک چه می‌گوید؟

به لطف این دوست نادیده (صفا) امشب تونستم فیلم مارمولک رو ببینم.
نقدی هم صفا بر این فیلم نوشته که البته من با اون نقد موافق نیستم.
مشکل این فیلم اینه که 45 دقیقه اولش بخاطر کیفیت بد فیلم تقریبآ دیالوگ‌ها غیر قابل شنیدن هست از همین رو نمی‌شه درست روی محتوای فیلم قضاوت کرد. ولی یک چیزی رو که باید قبل از شروع دیدن فیلم در نظرداشت اینه که در حکومتی که در عرض کمتر از یک سال بیش از 22 نشریه بسته می‌شود و تقریبآ هر جنبنده‌ای که در کار روزنامه نگاری بود و چیزی برخلاف نظر آخوندها می‌نوشت به زندان می‌افتد و همین چندماه پیش رئیس دولت با اینکه می‌دونه داره کار غیرقانونی انجام میدهد به حکم حکومتی انتخابات فرمایشی راه می‌اندازد، گمان نمی‌کنم در چنین حکومتی چنین فیلمی به این راحتی بتونه از زیر تیغ سانسور بیاد بیرون.
بنظر من دلیل بیرون آمدن فیلم این بوده که خواست بزگان قوم بر این بوده که این فیلم به بازار بیاد. حالا سوالی که مطرح می‌شه اینه که خوب رژیم چرا خودش چنین فیلمی رو می‌سازه یا حداقل چرا اگر هم خود نساخته باشه چرا اجازه اکران فیلم رو میده. یکی از ظریف ترین نکاتی که توی این فیلم هست اینه که یک آدم خلاف کار مثل مارمولک پس از اینکه به لباس روحانیت درمیاد درطول این فیلم تحولی در او بوجود میاد، این تحول بگمان من همون نکته‌ای است که رژیم تصمیم داشته با اکران این فیلم به خورد جامعه بده. و بنظر من حیله‌ای که در این فیلم هست اینه که با ضمیر ناخوداگاه بیننده رابطه برقرار می‌کنه و بیننده رو به روشی بسیار مکارانه با لباس روحانیت آشتی میده. بگمان من این نکته‌ای بوده که حکومت گران با اکران این فیلم می‌خواستند به جامعه الغاء کنند ولی پس از اینکه عکس‌العمل مردم رو بعد از چند هفته نمایش فیلم دیدند (عکس‌العملی خلاف خواست تهیه کنندگان) یعنی عکس‌العملی درست در جهت مخالف خواست حکومت گران بلافاصله فیلم رو از اکران بر می‌دارند.
بنظر من یکی از اساسی ترین نکات این فیلم یکی از صحنه های آخر فیلم هست زمانی که مارمولک لباس روحانیت را از تنش در می‌آورد و آنرا با احترام خواصی بدست بچه میدهد. تمام کوشش سازنده این فیلم در این صحنه انجام شده تا به بیننده بقبولاند که لباس روحانیت از ارزشی الهی برخورداراست، حتی اگر بوسیله عده‌ای (مارمولک) این لباس به لجن کشده شده باشه.
نکته دیگری که توی این فیلم سعی شده به بیننده الغاء بشه اینه که جامعه داره به روحانیت ظلم می‌کنه به صحنه‌هایی که برخوردهای مردم کوچه و بازار با روحانیت رو نمایش میده توجه کنید.
حال اینکه تا چه اندازه برداشت من درست باشه یا غلط فرقی نمی‌کنه بنظر من این فیلم رو باید دید و خود قضاوت کرد. من که تصمیم دارم چند باره دیگه ببینمش تا درست بتونم خواست تهیه کنندگان فیلم رو از لابلای دیالوگ‌ها بیرون بکشم.
فیلم از داخل سالن سینما فیلمبرداری شده بهمین خاطر می‌شه عکس‌العمل تماشاگران رو هم همزمان لمس کرد.
فیلم رو می‌تونید از اینجا و اینجا www.peiknet.com دونلود کنید فقط فراموش نکنید که فیلم 260 مگابایت هست و با مودم بگمانم که باید یک روزی داونلود کنید.

نوشته: در ساعت: 5:03 am در بخش: اجتماعی

Comments Off on مارمولک چه می‌گوید؟  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی