Aug 03 2002

پراگماتیک (مثبت و منفی) در

نوشته:     :::       Comments Off on پراگماتیک (مثبت و منفی) در

پراگماتیک (مثبت و منفی)
در کار زار سیاسی معمولآ جوانان با این واژه ی سیاسی بیگانه هستند. آنها بیشتر رو به حرکات هیجان انگیز و مقطعی دارند درصورتی که هرچه به سن انسان سیاسی افزوده میشود درجه ی پراگماتیسم شخص سیاسی بیشتر و از هیجانات مقطعی کاسته میشود.
یادم می آید در دوران انقلاب 57 اگر کسی بمن لقب پراگماتیک میداد بدون شک اگر گردن طرف را نمیزدم حداقل با او گلاویز میشدم، چون من خود را یک رادیکال میدانستم. ولی با افزایش سن و دیدن واقعیات کم کم رنگها از سیاه وسفید به رنگهای دیگر تبدیل شدند و دریافتم که گاهی اوقات برای ادامه ی راه مجبور به قبول کردن حد اقل هایی هستم تا شاید در حرکتهای بعدی به اهدافی که تعیین کرده ام دسترسی پیدا کنم.
حال ببینیم که پراگماتیک منفی چیست و پراگماتیک مثبت کدام است.
برای روشن شدن مطلب مثالی میزنم. همگی میدانند که آقای هاشمی رفسنجانی یک پراگماتیک (منفی) بتمام معناست، یعنی برای رسیدن به اهدافش از هیچ کاری رویگردان نیست ، او اگر لازم باشد حتی خانم فائزه را به بغداد میفرستد وچنانچه لازم باشد فائزه خانم را دربست در اختیار صدام میگذارد تا به اهداف سیاسی خود دست یابد. درصورتی که یک پراگماتیک (مثبت/ واقعگرا) حاضر به انجام چنین کاری نیست وحتی حاضر به فرستادن فائزه خانم به بغداد هم نمیباشد. چه رسد به آنکه او را در اختیار صدام قرار دهد.
چیزی که مایه مباهات است امروز، این است که جوانان ایران زمین گاهی اوقات از چنان رشد سیاسی برخوردارند که مرا حیرتزده میکنند درجه ی پراگماتیک (مثبت / واقعگرایی) آنا قابل ستایش است. گاهی اوقات آنها هستند که به من و مای سیاسی که کمی قدیمی تر هستیم گوشزد میکنند که تندروی نکنیم.
متاسفانه عده ای این درایت سیاسی را در جوانان بعنوان یک نا اگاهی ویا در بهترین شکل یک انفعال مینامند، درصورتی که اصلآ اینچنین نیست، مثالی میزنم تا منظورم بیشتر کالبدشکافی شود.
در فردای انقلاب جوانان دانشجو با اشغال سفارت آمریکا حرکت سیاسی ناشایسته ای را انجام دادند که شاید بتوان به جرات گفت باعث به بیراهه رفتن انقلاب شد. در صورتی که امروزه همان طبقه یعنی دانشجو بگمان نگارند هیچگاه دست به چنین کاری نخواهد زد. چون آگاهی جوانان امروز با جوانان آنروز از زمین تا آسمان فاصله دارد، انان امروز بجای درگیریهای هیجان انگیز و مقطعی به برنامه ریزیهای بلند مدت فکر میکنند.

نوشته: در ساعت: 3:09 am در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on پراگماتیک (مثبت و منفی) در  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی