Apr 01 2002

این هم زندگینامه سیاوش پورزند،

نوشته:     :::       Comments Off on این هم زندگینامه سیاوش پورزند،

این هم زندگینامه سیاوش پورزند، مطلب از سايت همبستگی نت گرفته شده
سيامك پورزند با پسرخاله خود زنده ياد “احمد شاملو” انتشار نشريه “كتاب هفته كيهان” را به ثبت رسانيد
و اين نشريه تا زمان توقيف چند سال فعاليت داشت
* سيامك پورزند مديريت برگزاري اولين فستيوال فيلمهاي ايراني و فيلمهاي برگزيده كشورهاي خارجي زير نظر اداره كل هنرهاي زيباي كشور و دانشگاه تهران را عهده دار بود
* پورزند متجاوز از 15 سال عضويت هيأت تحريريه و شوراي دبيران و سردبيري سرويس هاي گزارش اجتماعي ـ فرهنگي روزنامه كيهان را به عهده داشت
* سيامك پورزند در سال 1969 با شماره 2137 به عضويت يأت بين المللي جايزه اسكار درآمد
* بعد از انقلاب سيامك پورزند سمت سردبيري چندين نشريه از جمله: مجله علمي و فرهنگي “شفا” ، “فضيلت” و “پيام آبادگران” كه نشريه مهم مهندسان راه و ساختمان ايران است را به عهده داشت
سيامك پورزند متولد 1310، متأهل، داراي سه فرزند ، آزاده و بنفشه * (كه ساكن آمريكا هستند) و(ليلي ساكن كانادا)، همسر مهرانگيز كار حقوقدان و از فعالان حقوق بشر و طرفدار حقوق زن در ايران ، كه در حال حاضر براي مداواي بيماري خود در آمريكا به سر ميبرد، است.
پدر سيامك از نظامي هاي عاليرتبه و از مبارزان فعال انقلاب مشروطيت ايران بوده و دوستدار فرهنگ و هنر ايران.
سيامك پورزند روزنامه نگاري است با متجاوز از پنجاه سال سابقه خدمت در رسانه هاي جمعي بويژه مطبوعات. كارشناس ارشد امور انتشاات هنري و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، داراي تأليفات متعدد و تحصيلات عالي تخصصي.
سيامك پورزند در سال 1331 كار خود را با روزنامه معتبر “باختر امروز” به مديريت زنده ياد دكتر سيدحسين فاطمي شروع كرد . كار وي در اين روزنامه به عنوان محقق و خبرنگار امور شهري ، فرهنگي، هنري و پارلماني تا روز 28 مرداد 1333 ادامه داشت و از آن تاريخ به علت دگرگون شدن اوضاع مملكت تا اواسط 1333 فراري ، مخفي ، بازداشت و غيرفعال بود. پس از عادي شدن اوضاع ، سيامك پورزند براي انتشار يك نشريه هنري اقدام نمود. نظر به اينكه مادر آقاي پورزند و خاله ايشان كه مادر زنده ياد “احمد شاملو” بود، سالهاي نوجواني خود را در خارج از كشور گذرانده و به تحصيل، مطالعه و آموزش در امور هنري و منجمله هنرهاي نمايشي همت گمارده بودند، پس از بازگشت به وطن با تمام موانع، آموخته هاي خود را در اختيار عموم بويژه فرزندان خودشان قرار دادند و بر اين اساس در پائيز سال 1333 انتشار مجله هفتگي “پيك سينما” با مديريت سيامك پورزند شروع به كار نمود و نويسندگان بزرگي چون دكتر پرويز خانلري ، سعيد نفيسي، اسماعيل مهرتاش، علي اصغر گرمسيري، محمود عنايت، فريدون رهنما، دكتر هوشنگ كاووسي، نصرت كريمي و بسياري ديگر با اين مجله همكاري داشتند. مديريت برگزاري اولين فستيوال فيلم هاي ايراني و فيلم هاي برگزيده كشورهاي خارجي در اسفند 1333 و ارديبهشت 1334 به طور رسمي، با سيامك پورزند بود كه زيرنظر رئيس دانشگاه تهران و رئيس وقت اداره كل هنرهاي زيباي كشور نيز قرار داشت.
همكاري موثر و مستقيم در انتشار مجله هفتگي “ستاره سينما” كه متجاوز از 20 سال دوام داشت و چند بار در زمانهاي مختلف به سردبيري آن نشريه همت گمارد، همكاري مستقيم و موثر با نشريه هنر و سينما با مديريت دكتر هوشنگ كاووسي، نويسندگي در زمينه هاي گوناگون و سردبيري مجلات مهر ايران، روشنفكر، سپيد و سياه، اطلاعات ماهانه، اطلاعات جوانان، بامشاد، خوشه، فردوسي، نگين، اميد ايران، رودكي و تأتر و سينما، متجاوز از 15 سال عضويت هيأت تحريريه و شوراي دبيران روزنامه كيهان و سردبير سرويس هاي گزارش، اجتماعي، فرهنگي از ديگر فعاليتهاي مطبوعاتي پورزند بوده و در تمام اين مدت با داشتن مسئوليت هاي سنگين مختلف، مديريت حساس روابط عمومي بسيار فعال و موثر موسسه بزرگ كيهان را نيز به عهده داشت.
پورزند با همفكري و همراهي با پسرخاله خود “احمد شاملو” در طراحي و عملي ساختن انتشار نشريه ارزنده “كتاب هفته كيهان” همت گمارد و مديريت اجرايي و روابط عمومي و هنري آن را به عهده گرفت كه اين نشريه تا زمان توقيف چند سال فعال بود. او همچنين با همفكري و همراهي چند تن از روزنامه نگاران، نويسندگان، مترجمان و هنرمندان معتبر كشور و همچنين گروهي از فروشندگان باسابقه و شريف مطبوعات براي برنامه ريزي و به وجود آوردن سنديكاي نويسندگان، خبرنگاران، مترجمان و عكاسان مطبوعات كشور در سال 1339 و سنديكاي هنرمندان و متخصصان تأتر و سينما در سال 1340 و اتحاديه فروشندگان جرايد در همان سال نقش موثر داشت و از اعضاي منتخب هيأت مديره سنديكاي نويسندگان بود. فراهم ساختن امكانات سفر اولين، دومين و سومين گروه از خوانندگان و نوازندگان معروف ايراني به خارج از كشور در سالهاي 1341 تا 1344، و همچنين ترتيب دادن امكانات اولين و دومين سري از فيلمهاي باارزش ايراني به خارج از كشور به منظور نمايش در مجامع معتبر فرهنگي آمريكا و چند كشور اروپايي و آسيايي و همچنين در محافل ويژه اي براي هموطنان دور از وطن از تلاشهاي فرهنگي ديگر پورزند بوده است. وي همچنين كوشش نمود براي فراهم ساختن امكانات به منظور اينكه در انجمن روزنامه نگاران خارجي مقيم آمريكا و هاليوود، پرونده اي به عنوان ايران و ايرانيان به طور رسمي مفتوح شود و بر همين اساس توفيق يافت براي اولين بار وارد پرونده مذكور شود و از كارت و مزاياي اين عضويت بهره مند گردد و در سال 1969 با شماره 2137 به عضويت هيأت بين المللي جايزه اسكار درآيد.
همكاري مستقيم براي ترتيب يافتن جشنواره سينمايي “سپاس” و جشنواره بين المللي فيلم ايران در تهران و قبول عضويت در هيأت هاي اصلي برگزاركننده، تدريس در مدارس عالي و اردوهاي فرهنگي در سراسر كشور پيرامون موارد مطبوعاتي، روابط عمومي و هنرهاي نمايشي ، كوشش و همكاري موثر جهت ترتيب يافتن سينمارها و ميزگردهاي هنرهاي نمايشي در مدارس عالي، دانشگاه ها، مطبوعات و راديو و تلويزيون از فعاليتهاي خستگي ناپذير سيامك پورزند به شمار ميرود.
بعد از انقلاب سيامك پورزند همكاريهاي ديرينه خود را با مطبوعات بويژه كيهان از دست داد و چند سالي در وضعيت نامساعد به سر برد تا اينكه در سالهاي بعد در شرايطي مساعد قرار گرفت و در نتيجه توانست با نشريات مختلف ارتباط برقرار كرده و با آنها همكاري نمايد؛ از جمله با مجله “گزارش فيلم” و به همين جهت توفيق يافت كه از چند سال پيش در جشنواره هاي تأتر و سينماي بعد از انقلاب شركت كند و طي سالهاي اخير علاوه بر فعاليت مذكور سردبير چند مجله معتبر و موفق بوده كه از آن جمله عبارتند از مجله علمي، فرهنگي و پزشكي “شفا” مجله اجتماعي فرهنگي و هنري “فضيلت” و نشريه علمي و خبري “پيام آبادگران” كه نشريه مهم انجمن مهندسان راه و ساختمان ايران است.
سيامك پورزند تا قبل از بازداشت در انجمن مهندسان راه و ساختمان ايران به عنوان سردبير و در مجموعه فرهنگي و هنري تهران به عنوان مدير اجرايي و مشاور امور فرهنگي و هنري فعاليت داشت. پورزند از 6 ماه قبل از بازداشت با صرف وقت زياد و كوشش هاي مداوم سعي نمود كه مجموعه را فعال كند و موجبات حضور و رفت وآمد جوانان آگاه و فرهنگ دوست را به آن مجموعه فراهم سازد و برپايه همين هدف بود كه از فعالان حقوق زن و حقوق بشر و تشكل هاي مستقل دعوت كرد تا از سالن ها و امكانات مجموعه در جهت تأمين نظرات خود استفاده كنند كه ايجاد كتابخانه و يك پاتوق فرهنگي به مسئوليت خانم شهلا لاهيجي از آن جمله اند.

نوشته: در ساعت: 11:43 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on این هم زندگینامه سیاوش پورزند،  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی