Mar 11 2007

دنیای بی در و پیکر اینترنت در ایران

نوشته:     :::       12 پیام

همان گونه که آگاه هستید گاه گاهی در رابطه با اینترنت مطالبی می‌نویسم. علاقه زیاد من به اینترنت و اهمیت آن باعث شده که مسائل مربوط به اینترنت در ایران را هم زیر نظر داشته باشم. یکی از نکاتی که در این زمینه بیشتر از همه زیر نظر دارم قیمت و شرایط دسترسی به اینترنت در ایران و خصوصا شهرهای غیر از تهران است. نگاهی گذرا به قیمت و شرایط اتصال و گاهی حتی شرایط غیر معقولی که سرویس دهندگان به مصرف کننده تحمیل می‌کنند واقعا خند آور است. گویی که این شرکت‌ها مستقیما از طرف خدا (تازه خدایشان را هم من قبول ندارم) مامور شده‌اند تا اینترنت به ملت (مسلمین) بیچاره ارائه بدهند! پارادکسی در قوانین خودساخته بعضی از این سرویس دهندگان نهفته است که بجز پوزخند نمی‌توان چیز دیگری تحویل‌شان داد. یک نمونه آنرا اینجا بخوانید:
منبع skydslir
سرویس priority1
در این ارجهیت سرعت دریافت کاربران 1000 کیلوبیت درثانیه میباشد این ارجهیت برای دیدن صفحات وب و دانلود فایلهای کوچک در نظر گرفته شده است و کاربران دراین ارجهیت مجاز به دانلود فایلهای بزرگ نمی باشند
کاربرانی که در استفاده از سرویسها به این تقسیم بندیها توجه نکنند سرعت دریافت آنان در ارجهیت 1 به 128 کیلوبیت در ثانیه تا اول ماه بعد کاهش پیدا می کند

اول از همه ارجهیت نیست و ارجحیت است. دوم یکی نیست از این مرجع تقلید و امام زمان و مالک هفت عالم بپرسد، اگر سرویس 1000 کیلو بیت در ثانیه ارائه می‌دهید، چرا بعد حد و حدود تعیین می‌کنید که فلان و بهمان فایل را حق ندارند داونلود کنند!؟ باور کنید اگر یک سرویس دهنده‌ای این طرف آب چنین چرندیاتی تحویل مصرف کننده بدهد اول از همه ارگان‌های حمایت از مصرف کننده پوستش را می‌کنند، تازه اگر کسی حاضر شود از چنین شرکتی سرویس اینترنت بخرد.
این گونه رفتار فروشنده (در اینجا سرویس دهنده اینترنت) تنها نشان از این موضوع دارد که اجازه راه اندازی چنین شرکت‌هایی را در ایران فقط به خودی‌ها می‌دهند و این خودی‌ها (آقازاده‌ها) هم عادت کرده‌اند به همه امر و نهی کنند و کسی هم نمی تواند از آنها بپرسد چرا؟ تازه اگر هم مصرف کننده نخواست از اینها سرویس بخرد باید برود پیش یک آقازاده دیگر وضع باز بر همین روال خواهد بود.
در دنیای آزاد، اینترنت تنها یک وسیله بازی یا تفریح نیست، در بعضی زمینه ها بدون اتصال پر سرعت به اینترنت امکان انجام امور روزمره میسر نیست. به همین دلیل است که کشورهای آزاد این وسیله را یک وسیله مورد نیاز طبقه بندی می‌کنند و در نتیجه در پیشرفت و بهتر کردن کیفیت آن کوشا هستند و حتی آنرا جزئی از وظایف دولت به حساب می‌آورند.
برای مثال نگاه کنید به این سایت دانشگاه mit که امکانات تحصیل از راه دور را بدون هیچ هزینه‌ای برای کاربران اینترنت میسر ساخته. توی نروژ کم کم دارد بانک به معنای قدیمی آن از بین می‌رود و اکثرا کارهای بانکی را از طریق اینترنت انجام می‌دهند. کارهای اداری اکثرا از راه اینترنت انجام می‌شود و ده‌ها نمونه دیگر از این امور روزمره.
مملکتی که حساب و کتاب نداشته باشد این هم می‌شود نتیجه‌اش، این پیام را هم از مطلب دیروز بخوانید:
امروز صبح طبق عادت همه روزه صبح زود آمدم به وبلاگ خوانی. وبلاگ ملاحسنی بلاک شده بود. جا خوردم.وبلاگ شما به مبارکی چهره نمایاند. نانا زولا بلاک شده،سید علی گدا هم همچنین. اعصابم سبزی شدو گفتم برو وبلاگهای تکنیکال بخوانم. با تعجب دیدم http://dotnetwizards.blogspot.com هم بلاک شده.
نتیجه اخلاقی 1: بلاگ اسپات به کلی در کویت بلاک شده.
نتیجه اخلاقی 2: مسلمانان کون گشاد تر از این هستند که به خودشان زحمت بدهند به قول خودشان خوب و بد را از هم جدا کنند.
نتیجه اخلاقی 3: به نظر می رسد سران اینترنت کویت یه نسبتهایی با آلت الله خلخالی مرحوم خودمان دارند.
نتیجه غیر اخلاقی 4: من دولم به باسن هرچی مسلمان عرب پرست با اعمال شاقه(وازلین و حوله و شیشه شیر از محل درآمدهای نفتی دول عرب حاشیه خلیج تامین می شود)
پیام گذار: شمبل

نوشته: در ساعت: 6:58 pm در بخش: کامپیوتر و اینترنت

12 پیام  |           

12 پیام به “دنیای بی در و پیکر اینترنت در ایران”

  1. حسن آقا
    من که از رو نميروم. هرچقدر وبلاگ مرا فيلتر کنند بيشتر مينويسم و تندتر.

  2. سیمین آزاد says:

    با درود.
    من عضو کانون هستم .اگر امکان دارد یک میل شخصی ارسال کنم .چگونه؟؟
    فوری ومهم است والبته شخصی است.
    تا درودی دوباره.
    سیمین

  3. شیمبل says:

    مژده بده که بیل گیتس با ماست
    فیلترینگ بلاگر در کویت دیروز ظهر برداشته شد. و در واقع به نصف روز هم نرسید. بعد از پست دیروز از آنجاییکه کلی مایکروسافت نویس، روی بلاگر وبلاگ داشتند لیستی از وبلاگها را برای دفتر مایکروسافت در کویت ایمیل کردم که ای داد بیداد، چه نشسته ای که سایتهاو وبلاگهای آموزشی تکنولوژیهای مایکروسافت در کویت فیلتر شده. شما چه مایکروسافتی هستی که در یک کشور دو وجبی کویت زورت به دوتا سرویس دهنده در پیت اینترنت نمیرسد؟
    نمی دونم مایکروسافت کجای دولت کویت رو تحت فشار گذاشت که تا ظهر فیلتر بلاگر رو برداشتن.

  4. یک چیز جالبتر،
    تازگی ها مرکز مخابراتی پیام نور تهران برای واگذاری ADSL فرم تعهد نامه ای را اریه می کنند که در آن نوشته شده،اگربه هر دلیلی(دلایل فنی!)مخابرات تصمیم به حذف سرویس ADSL کرد هیچ کس حق اعتراض ندارد !
    یعنی مخابرات پولی از شما می گیرد تا خط تلفن شما را مجهز به ADSL کند(چه کار پیچیده و سختی!) و هر وقت که میلش کشید می تواند بدون اطلاع قبلی سرویس شما را قطع کند و شما هم حق اعتراض ندارید،اگر مودم و یا روتر هم خریده اید که چشمتان کور!می خواستید نخرید!

  5. ملاجان روش کار هم همین است باید این وسط یکی از رو برود یا ما یا رژیم آخوندی من که تصمیم ندارم از رو بروم

  6. سیمین خانم عضو یا غیر عضو فرقی نمی‌کند همه آزاداند نامه به خُسن آقا بنویسد.

  7. خسن آقا عزیز
    ایمیل هایی که به آدرس (هات میل)، نوشته شده در سایت شما، می فرستم برگشت داده می‌شوند؟؟؟

  8. حمید جان همین الان امتحان کردم برگشت نداد.
    اگر به آدرس میل قبلی ارسال کرده‌اید بسته شده.
    آدرس میلی که حالا استفاده می کنم هات میل است
    با این نام agha_hasan

  9. خسن آقا عزیز
    ممنون از راهنمایی، دوباره امتحان خواهم کرد

  10. the11ave says:

    It’s %100 true that nobody except their own, can be ISP. However, they do not have a Fiber Optic backbone network, so the bandwidth is so limited that if a user wants to download a huge file, the other users will be screwed.

  11. فاطمه رحیمی says:

    با عرض سلام
    متاسفانه کم اشنائی دارم با فیلترینگ در ایران 🙁 اما چند روز پیش یک بلاگ خواندم که میگفت به دلیل فیلتر شدن مجدد این اقا وبلاگش را به اینگلیسی تبدیل کرده. مگر فقط فارسی را فیلتر میکنند؟ اگر وقت کردین از پاسخ شما سپاس
    گزارم…
    /
    ———
    پاسخ:
    معمولا رژیم سانسور را برای ملت ایران به اجرا در می‌آورد در نتیجه زبان فارسی مهمترین قسمت سانسور را تشکیل می‌دهد درضمن رژیم به خوبی می‌داند که سانسور زبان‌های دیگر ار نمی‌تواند به اجرا بگذارد تازه مگر چند درصد از ملت ایران انگلیسی یا هر زبان دیگری می‌دانند؟

  12. فاطمه رحیمی says:

    حسن آقا عزیز
    ممنون و عید را به شما و دوستان تبریک می گویم.

پیام:

اجباری، نمایش داده نمی‌شود

Spam protection by WP Captcha-Free

اخبار و مطالب خواندنی