Aug 17 2008

آب که از کله گذشت چه یک کله چه صد

نوشته:     :::       6 پیام

ما ایرانی‌ها انسان‌های با هوشی هستیم، حالا چرا به این روز افتاده‌ایم برای من یک معما ست! ما برای هر چیزی، یک ضرب‌المثل داریم. کمتر ملتی از ادبیاتی چنین قوی برخوردار هستند. تیتر مطلب مدل شیرازی شده‌ی ضرب‌المثلی است که گمان می‌کنم اصل آن به این شکل باشد: “آب که از سر گذشت، چه یک ذرع چه صد ذرع، چه یک نی چه صد نی. (شیرازی‌ها به سر می‌گویند کله).
حالا برویم سر اصل مطلب.
چند روز پیش دانشگاه آکسفورد رسما با انتشار این بیانیه یکی از مهمترین وزرای دولت ایران را متهم به تقلب در مدرک دانشگاهی کرد. اگر چنین مساله‌ای حتی در کشورهایی مثل بورکینافاسو هم پیش آمده بود، یقینا وزیر مربوطه نه تنها از کار برکنار می‌شد که حتی او را برای حفظ آبروی حکومت مجازات می‌کردند. نه اینکه فکر کنید در دیگر حکومت‌ها تقلب نمی‌شود، چرا در هر حکومتی تقلب می‌کنند، اول اینکه تقلب‌ها به این اندازه و ابعاد نیست و دوم اینکه اصولا در اکثر حکومت‌ها دولت‌ها سعی می‌کنند تقلب‌ها و حقه بازی‌ها را به شکلی قابل قبول لاپوشانی کنند و اجازه نمی‌دهند این تقلب‌ها علنی شوند، چه این مساله رابطه مستقیم دارد به مشروعیت این حکومت‌ها. حجم تقلب و دزدی‌های رژیم ایران چنان زیاد شده که دیگر لاپوشانی ممکن نیست.
شاید بطور کلی حرف از تقلب و عواقب آن (از دست دادن مشروعیت) در مورد رژیمی مثل حکومت آخوندی اساسا بی مورد باشد، چونکه اصولا حکومت ایران برای افکار عمومی در ایران ارزشی قائل نیست و تنها با زور و ایجاد جو ترور تصمیم دارد به ادامه حکومت خود تداوم بخشد. ولی حداقل در روابط بین‌الملل این مشروعیت برای رژیم حائز اهمیت است، در غیر این صورت در مراوده‌ها و بده و بستان‌های بین‌المللی مسلما باید آوانتاژ های بیشتری بدهد.
مساله اساسی تر تنها این تقلب‌ها نیست، رژیم ایران این اواخر به قول معروف به سیم آخر زده و حتی سعی هم نمی‌کند این گونه مسائل را مخفی نگاه دارد. رژیم به خوبی می‌داند که دیگر دستش حتی برای اقشار پائینی جامعه هم رو شده و دیگر نیازی به مخفی کاری نمی‌بیند. در عوض جو ترور و فشار را بیشتر می‌کند و با این وسیله اوضاع را کنترل می‌کند. درگیری جناحی چنان شدید شده که اصولا جلوگیری از افشای مسائلی از این دست را غیر ممکن می‌کند. افشاگری‌هایی از نوع آن یکی که پالیزدار انجام داد نیز مثل این آخری از طرف جناح‌های درونی رژیم انجام شد. وقتی نیروهای درون حاکمیت که همگی به طریقی بر اطلاعاتی از این دست دسترسی دارند دست به افشا گری می‌کنند، دیگر جایی برای انکار و لاپوشانی باقی نمی‌ماند و رژیم نیز ناگزیر می‌شود که از کنار این مسائل به آسانی بگذرد، وگرنه در مدتی بسیار کوتاه همه نیروهای آن قلع و قم خواهند شد. من به شخصه بعید می‌دانم تقلب در مدرک سازی کردان هم عواقبی برای او در پی خواهد داشت، همان طور که برای مددی معاون دانشگاه زنجان پیامد چندانی نداشت و همچنین افشاگری پالیزدار هم همان گونه که دیدیم عواقبی برای هیچ کدام از گروه های متخاصم نداشت، گرچه پالیزدار را دستگیر کردن ولی یقین بدانید بعدا مدتی از یک جای دیگر سیستم سر بر خواهد آورد.

نوشته: در ساعت: 2:46 pm در بخش: ملای حیله گر

6 پیام  |           

6 پیام به “آب که از کله گذشت چه یک کله چه صد”

  1. ط says:

    خسن آقا. اینها اینقدر همدیگر را می زنند تا آخر باتلاقش همه شان را به زیر می کشد. من این وسط دلم به حال ما ملت بدبخت ایران می سوزد که معلوم نیست با چقدر پایمان در این باتلاق گیر کند!

  2. حبيب says:

    درود.چندسوال 1. متولده چه سالي هستين؟(فكر كنم 1336-37) 2. چرا هر روز يا يك روز در ميان مي نويسيد؟ 3. تحصيلات؟ 4. شغل؟ با تشكر…
    ———-
    پاسخ: می‌خوای مامورین جمهوری اسلامی بیان گریبان منو بگیرند!؟ دلیل بی‌نام و نشان نوشتن من مساله امنیتی خانواده‌ام در ایران است که به خاطر آنها هم که شده نمی‌توانم هیچ هویتی از خودم را برملا کنم، در غیر اینصورت ملاها می‌روند سراغ خانواده بیچاره‌ام.
    در مورد اینکه چرا هر روز نمی‌نویسم!؟ باور کنید همین را هم که می‌نویسم بسیار وقت گیر است بهضی روزها وقتی از کار روزانه به منزل برمی‌گردم گاهی اوقات رمغ نفس کشیدن را هم ندارم چه رسد به نوشتن.

  3. خیلی خوشحال شدم که مردم کردستان ایران مثل کردستان عراق وحشی یا بیتفاوت نیستند در کردستان عراق دو دختر بی گناه سنگسار شدند ولی تظاهراتی نشد.
    درود بر مدافعان حقوق بشر مریوان.
    کیر همشهری کین در کس خواهر و مادر امام حسین.
    ذکر فضائل و مناقب حضرت زهرا سلام الله علیها در وبلاگ بنیاد الزهرا:
    zahra-zeynab.blogspot.com

  4. kheshtmal says:

    حسن آقای عزیز : از این آقای کردان خاطره ای دارم که بد نیست برات تعریف کنم . سالها پیش0 همراه یکی از دوستان که طی حکمی به ریاست سازمان جهانگردی شیراز منسوب شده بود جهت مصاحبه به تهران رفتیم . در وزارتخانه به ما گفتند که فقط خود شخص حاج آقا کردان باید با شما مصاجبه کند . اون موقع ایشان رئس سازمان حج الزیاره بود .دو ساعتی معطل شدیم تا نماز به کمرش زد . بعد رئس دفترش از ما سوال کرد که آیا شما طاهر هستید یعنی غسل دارید ؟ ما هم جواب دادیم که بعله و بعد ما را به دستشویی راهنمایی کرد که وضو بگیریم . چون حاج آقا معتقد بودند که میز کار در حکومت اسلامی مقدس هست و نباید بدون وضو وارد شد . همون موقع به دوستم گفتم این مردک از اون هایی هست که ننش اگه تو شیرین بیان بره نون همه خانوما رو آجر میکنه . جالا با دین این خبرها دلم میخاد به دوستم تو ایران بگم : آقو سورولوو(یعنی بیلاخ)

  5. گیو says:

    خسن آقا باس به این مردم بی خیال گاییده شده گفت که اگه این رژیم تخم حروم رو ساقط نکنین بر سرتون اون میاد که گفتنش رو من نتوانم.دیگه خود دانین.

  6. daryush says:

    سلام…این اقای نیک اهنگ انگار از درد جامعه به دور است..مدام یا از مسافرت پاریس یا خاله جانش در کانادا نقل میکنه..مسلم است که از درد مردم خبر نداره..این اقایون دنبال شهرتند نه چیز دیگه.

پیام:

اجباری، نمایش داده نمی‌شود

Spam protection by WP Captcha-Free

اخبار و مطالب خواندنی