Mar 24 2012

قانون گرایی یا هرج و مرج

نوشته:     :::       14 پیام

خانم 50 ساله‌ای همسایه ماست، او شوهر ندارد و در عوض هر از چند مدتی سرو کله یک دوست جدید در زندگی‌اش پیدا می‌شود. این روزها هم یک [1] یونانی زبان نافهم را به تور زده.
توی حیاط خانه به جهت هوای بهاری داشتم با درخت‌های انگور ور می‌رفتم. همسایه و دوست اش داشتند روی تراس عرق خوری می‌کردند. دوست پسر همسایه با دیدن من از روی تراس آمد پایین و به انگلیسی دست و پا شکسته شروع کرد صحبت کردن. پرسید درخت انگور است؟ گفتم بله! گفت از محصول آن شراب درست می‌کنی؟ گفتم بله! با شوق برگشت روی تراس، یک گیلاس راکی برداشت آورد داد دستم. گفت بخور ببین خوشت می‌اید! با اینکه میانه خوبی با عرق سگی ندارم، گیلاس راکی را بالا کشیدم. پرسید خوب بود! برای اینکه بی ادبی نکرده باشم با سر علامت دادم که خوب بود. گفت این را خودش درست کرده. در جوابش گفتم عرق گیری در نروژ غیرقانونی است. گفت پس تو چرا شراب درست می‌کنی؟ گفتم شراب درست کردن غیر قانونی نیست! تو گویی از پاسخ من داشت شاخ در می‌آورد! دیدم بدجوری گیج شده، برایش توضیح دادم که فرق است بین شراب درست کردن و عرق گرفتن. اولی تخمیر است و دومی تقطیر! دیدم باز دارد نگاه عجیب عاقل اندر سفیه به من می‌کند. برایش توضیح دادم که قانون در نروژ بین تقطیر و تخمیر تفاوت قائل شده است، به همین جهت هم اولی را ممنوع اعلام کرده و دومی را قانونی! دیدم مثل اینکه اصلا قادر نیست درک کند. بی خیال توضیح دادن بیشتر شدم، در عوض او برایم توضیح داد که حتی اگر در نروژ عرق سگی گرفتن غیر قانونی است می‌توان آنرا مخفیانه در منزل با کمک یک دستگاه کوچک درست کرد! هم زمان با توضیح این جملات با انگلیسی دست و پا شکسته با حرکات دست و شکلک در آوردن‌های عجیب و غریب برایم شکل یک دستگاه تقطیر را هم در فضا کشید.
در پاسخش گفتم فرقی نمی‌کند که می‌توان مخفیانه با یک دستگاه کوچک عرق سگی درست کرد یا نه، بطور کلی من با کار غیر قانونی کردن مخالفم، حالا فرقی هم نمی‌کند این بی قانونی برای درست کردن چند بطر عرق سگی باشد یا بریدن سر یک آدم!
دیدم گویا این صحبت‌ها توی کت طرف نمی‌رود و کلا با مقوله قانون گرایی آشنایی ندارد و بیشتر به فکر راکی ساختن و خوردن است! رو کردم به دوست دخترش و به نروژی توضیح دادم تا بلکه به زبان خودشان به او حالی کند. زن همسایه چون نروژی است درک درستی از مقوله قانون و قانون گرایی دارد با این حال او هم هرچه تلاش کرد نتوانست توی کله یونانی بکند که قانون گرایی بهتر از هرج و مرج است! خلاصه اینکه، هم من خسته شدم هم خانم همسایه، به همین جهت یونانی هرج و مرج طلب را به حال خودش رها کردیم.
نگاهی به اوضاع نابسامان اقتصادی در یونان به ما نشان می‌دهد که فرقی نمی‌کند که در کشوری دموکراسی باشد یا نباشد، همین که مردم با بی قانونی زندگی کردن عادت داشته باشند، اوضاع نابسامان خواهد شد فرقی هم نمی‌کند دیکتاتوری برقرار باشد یا دموکراسی! بیچاره آنهایی که در اینگونه جوامع سعی در اصلاح امور می‌کنند با چه قوم نادانی باید سرو کله بزنند!

[1] به جهت توهین از واژه “یونانی زبان نافهم” استفاده نشده! دلیل استفاده از این واژه برای آن است که نامبرده زبان نروژی نمی‌داند و برای مکالمه زبان انگلیسی دست و پا شکسته ای صحبت می‌کند.

نوشته: در ساعت: 9:29 am در بخش: اجتماعی,سیاسی

14 پیام  |           

14 پیام به “قانون گرایی یا هرج و مرج”

  1. والد بمانعلی says:

    خُسن آقا جان، این یونانی ها جد اندرجد با ما ایرانی ها بد تا کرده اند. اون از اسکندرشون که اونجور که در کتاب های تاریخ نوشته اند به اغوای زنی فاحشه تخت جمشید را به آتش کشید و لوح های گلی دخل وخرج هخامنش را پُخت تا از گزند روزگار در امان بمانند و بعد برادران آمریکائی بنام تحقیقات تاریخی، به جبران خسارات به جیب بزنند و به موزهایشان بسپارند و اینهم نواده دلیرش که به تاکستان تو نگاه چپ می اندازد و می خواهد یک روز که خانه نیستی بنیاد آنچه به خون دل در «ام القرای» بی آفتاب نوروژ به بار آورده ای را براندازد تا نیازمند عرق هایش بشوی. کسی چه می داند شاید آن زن نوروژی هم همان نقش مترس «اسی» را از عهده برآید. ولی بین خودمان، وقتی در صربستان بودم این «ارکی»هائی که از تقطیر آلو درست می کنند، هرچند مثل شعله های سوزان اسکندر، تخت تنت را به آتش می کشیدند، انصافا دانه دانه یاخته هایت را هم به شعف و شادمانی وامی‌داشتند. شگفت آنکه در آن دیار برخی واژه های فارسی در زبان مردم مانده مثل همین ارکی که در گویش محلی من هم همین را می گویند، یا تازه، بیات، خامه، چشمه، و … تمام شد اطلاعات تاریخی و جغرافیائی.

    • خُسن آقا says:

      جات سبز یک بطری از شراب سال گذشته(2011) رو برای اولین بار باز کردم عجب شرابی شده! مرد افکن بیا و ببین! به سلامتی دستان و به کوری چشم مسلمین می خوریم تا چشم مسلمین کور شود!

      • گيله مرد says:

        اول از همه نوروز رو خدمت شما عزيز شاد باش ميگم و اميدواره كه همواره شاد و خرم و باشي ، دوم اينكه نوش جان و گواري وجود .

    • ari says:

      ioonan w eskandar barai jahan elm w demokrasi ro be armagan avordan wali irane haxamaneshi chi? diktatori w bardedariw tahajom be melale moxtalef. behtare ke tarix ro az iek manzare dige xoond. sari be tarix nevishaie oropaei bezan!

  2. شیطان رجیم says:

    خًسن آقا جان، کاملا باهات موافقم. من خودم توی ایتالیا زندگی‌ می‌‌کنم و حتما خودت بهتر میدانی که ایتالیا هم از آن کشور‌هایی‌ هست که اوضاع اقتصادی درست و حسابی‌ ندارد. این ایتالیایی جماعت توی حقّه بازی و کلک دومی ندارند (البته افراد شریف هم وجود دارند، ولی‌ تعداد آنها کم است.). از صبح که بلند می‌‌شوند فکر و ذکرشان این است که مثلا چجوری بلیت اتوبوس ندهند، چه جوری کمتر کار کنند و چه کلکی سوار کنند تا به دولت کمتر مالیات بدهند! در نتیجه همین کارها اوضاع اقتصادی آنها اینجوری شده. هر کشوری که ملت آن عادت به قانون گریزی داشته باشند عاقبت یک جا تلنگ کار در میرود!

  3. roya says:

    تو خوبی !!!

  4. مهران says:

    البته قانون گرايي خشک هم مثل اين نروژي ها و اسکانديناوي ها ضرر داره
    بخاطر همين هست انقدر يبث هستند! بجاش ايتاليا حال ميکنند… بهترين حالت همان ايتاليا هست بلاخره هم دموکراسي داره هم آبرو هم جزو کشورهاي صنعتي هست مردمش هم يبث و خشک نيستند!
    بهترين حالت براي ما ايراني ها هم همون ايتالياست!
    افراط تو هر کاري ضرر داره!
    شما هم سخت نگير و دست بکار ساختن عرق شو و حالش رو ببر!

  5. خُسن آقا عزیز سال نو بر تو عزیز خجسته باد
    امیدوارم نوروز سال آینده را در ایران و با شراب های تو عزیز جشن بگیریم

  6. سباستین says:

    ای حرامت باشد. شراب ارغوانی در خا ک پاک بیگانه انهم بدون من. باز هم حرامت باشد!

  7. ari says:

    ta hala chand dafe ioonan bodi ke injuri harf mizani? nemishe ke az rooie iek nafar , dar morede mellati qezavat kard.

    • خُسن آقا says:

      تا حالا پنج باری یونان بوده ام تازه نیازی نیست یونان بروی تا یونان را بشناسی کافی است مطالعه کنی در ظمن توی یونان کافی است نگاهی به ترافیک شهر بیندازی تا متوجه شوی منظورم چیست!

  8. خداپرست says:

    گوارای وجودتان خون تاک که زندگی ابدی در آن جاری است ، بقول مسیح.
    این آب پاک دافع امراض است و مفرح روح. هر که نهی آن کند از اهریمن است.
    اگر خمره ای بیاد ما نوش کنی حلالتان دو صد چندان باد.

پیام:

اجباری، نمایش داده نمی‌شود

Spam protection by WP Captcha-Free

اخبار و مطالب خواندنی