Mar 24 2003

چند نکته این چند روز

نوشته:     :::       Comments Off on چند نکته این چند روز

چند نکته
این چند روز که از جنگ گذشته اتفاقات جنگ را طبق عادتی که دارم و وسواس من نسبت منابع خبری همیشه از چند منبع کاملآ مستقل خبرها را وارسی می‌کنم . اخبارم را اینروزها از رسانه‌های (TF1, A2 و FR3) سه کانال فرانسه و دارای خبرنگاران مستقل در بغداد و اطراف و اکناف عراق‌اند، همچنین CNN و BBC بعلاوه سه کانال نروژی(نروژی‌ها هم دو خبرنگار مستقل در عراق دارند ولی از امکانات تلوزیونهای فرانسه برخوردار نیستند) و یک کانال سوئدی است. جالب توجه این است که در جنگ مدیاتیکی که بین رژیم صدام از یک طرف و حکومت آقای بوش از طرف دیگر درگرفته تنها چیزی را که نمیتوان شنید حقیقت است. در این جنگ تبلیغاتی دو کانال آمریکایی انگلیسی یک چیز میگویند و کانالهای فرانسوی یک چیز دیگر و وای به حال ما اگر به سخنان عراقی‌ها گوش بدهیم طبق گفته های آنها، دیگر چیزی نمانده آمریکا را شکست بدهند!! براساس داده‌های این منابع تعداد کشته‌ها با هم فرق دارند، پیشروی نیروها به همین طریق تعداد اسرا هم که همین روال را دارد. چند خبر را با هم بررسی می کنیم:
تاریخ پخش خبرها 23 مارس ساعت پخش بین 18:00 تا 20:00
تعداد کشته شدگان آمریکایی بنقل از تلوزیونهای : TF1=10 نفر 4=CNN نفر، بیچاره عراقی‌ها هیچ کس از کشته‌های آنها چیزی نمیگوید واگر گفته شود تعدادشان چندان اهمیتی برای این رسانه‌ها ندارد.
تعداد اسرای آمریکایی بنقل از تلوزیونهای: TF1=10 نفر 4=CNN نفر
تلوزیون TF1درگیریهای اطراف ام‌القصر را بسیار شدید اعلام میکند، کانال CNN مقاومت عراقی ها را ناچیز و رو به پایان اعلام کرد، البته CNN همین خبر را هم در اولین روز درگیری در اطراف ام‌القصر اعلام کرد و حتی کار بجایی رسید که خلبان کور هم که گویا دسترسی به منابع خبری گوناگون را ندارد گمانش بر این بود که همین فردا آقایان بوش و بلر در بغداد شام ضیافت خواهند داد بعد هم عازم تهران خواهند شد. خلاصه که خبر بی خبر چنین اطلاعاتی سالها بعد از پایان جنگ جسته و گریخته نمایان خواهد شد.
یک چیزی که از همه جالب تر می نماید تعریف جدید کنوانسیون ژنو بوسیله CNN و آمریکا است:
CNN از روز اول جنگ اسرای عراقی را بنمایش گذاشت و از آن برای اهداف تبلیقاتی استفاده کرد درحالی که وقتی عراق همین کار را کرد بلافاصله رامسفلد زبان به اعتراض گشود و گفت این کار بر خلاف کنوانسیون ژنو است.
البته به احتمال قوی در دونیا دو ژنو وجود دارد یکی برای فقرا یکی برای آمریکایی‌ها.

نوشته: در ساعت: 10:02 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on چند نکته این چند روز  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی